Czy OFWCA może samodzielnie – poza agentem – wypisać się z rejestru agentów?
Czy OFWCA może samodzielnie – poza agentem – wypisać się z rejestru agentów, a jeżeli tak, to kto powinien pokryć koszty takiej zmiany?
Można tutaj zastosować art. 56 ustawy o dystrybucji. Wykreślenie owcy z RAU może odbyć się na jej wniosek (otrzymanie takiego wniosku będzie „powzięciem wiadomości” z ust. 2). Co więcej, uważam, że zakład ubezpieczeń ma obowiąek, a nie tylko może reagować na takie powiadomienia – z uwagi na obowiązek zapewnienia zgodności danych w RAU ze stanem faktycznym (ust. 1).
Art. 56. [Obowiązek informowania o zmianach danych objętych rejestrem agentów]
- Zakład ubezpieczeń zapewnia zgodność danych dotyczących agentów ubezpieczeniowych i agentów oferujących ubezpieczenia uzupełniające wpisanych na jego wniosek do rejestru agentów ze stanem faktycznym.
- Zmiany danych objętych wpisem do rejestru agentów zakład ubezpieczeń zgłasza niezwłocznie, jednak nie później niż w terminie 7 dni od dnia powzięcia wiadomości o ich zaistnieniu.
- Organ nadzoru dokonuje zmiany wpisu w rejestrze agentów na podstawie wniosku złożonego wraz z niezbędnymi dokumentami przez zakład ubezpieczeń.
- Organ nadzoru może odmówić dokonania zmiany wpisu w rejestrze agentów, jeżeli osoby fizyczne, przy pomocy których mają być wykonywane czynności agencyjne, nie spełniają wymogów określonych w art. 19 ust. 1 lub agent ubezpieczeniowy lub agent oferujący ubezpieczenia uzupełniające nie spełnia warunków, o których mowa w art. 19 ust. 3 lub 4. Odmowa dokonania zmiany wpisu w rejestrze następuje w drodze decyzji.
Kwestia kosztów wpisu jest zwykle regulowana w umowie agencyjnej. I zwykle jest tak, że zakład ubezpieczeń pokrywa koszty wynikające ze złożenia wniosku do KNF o wpis agenta do RAU, a także koszty zmian danych, jeśli zostały dokonane z przyczyn leżących po stronie zakładu. W świetle postanowień umowy agencyjnej może nie mieć znaczenia, że informację o rozwiązaniu albo wygaśnięciu umowy pomiędzy owcą a agentem zakład ubezpieczeń otrzymał od owcy. Dla ustalenia, kto ma ponieść koszt zmiany w RAU, istotne może być tylko to, kto spowodował konieczność zgłoszenia zmiany – agent czy zakład ubezpieczeń.