2.07.2021 << >>


Kategoria:   Ubezpieczenia
22.07.2021

Okazywanie dowodu tożsamości agentowi ubezpieczeniowemu

Czy agent ma prawo domagać się sprawdzenia mojego dowodu osobistego przed zawarciem umowy ubezpieczenia?

Nie ma przepisów szczególnych, które stanowiłyby podstawę dla obowiązku weryfikacji tożsamości drugiej strony umowy. Można tutaj jedynie odwołać się do reguł ogólnych i stwierdzić, że obowiązek weryfikacji danych ubezpieczającego mieści się w zakresie nałożonego na zakład ubezpieczeń ustawowego obowiązku działania ze szczególną starannością (art. 355 § 2 Kodeksu cywilnego) oraz obowiązku przeprowadzenia analizy potrzeb i wymagań klienta w zakresie ochrony ubezpieczeniowej (ustawa o dystrybucji ubezpieczeń) - konkretnego, zweryfikowanego co do tożsamości klienta, który będzie korzystał z ubezpieczenia. Ubezpieczający jest stroną umowy i zwykle (w ubezpieczeniach majątkowych) beneficjentem odszkodowań, stąd weryfikacja jego tożsamości jest podstawowym prawem i obowiązkiem kontraktowym zakładu ubezpieczeń, który udziela ochrony konkretnej osobie i jest zobowiązany spełnić świadczenie na rzecz tej osoby. Dalej, weryfikacja tożsamości klienta mieści się w zakresie czynności zmierzających do przeciwdziałania przestępczości ubezpieczeniowej (może np. zapobiec zawarciu umowy na podstawie danych osoby innej niż dokonująca czynności z agentem). Teoretycznie, agent ubezpieczeniowy może polegać na oświadczeniu klienta co do jego tożsamości, ale ponieważ zwykle jest zobowiązany umową agencyjną do ustalania tożsamości klienta (m.in. dla celów związanych z oceną ryzyka), powinien w zasadzie odstąpić od dalszych czynności przygotowawczych zmierzających do zawarcia umowy ubezpieczenia, jeżeli klient nie wyraża zgody na potwierdzenie swoich danych odpowiednim dokumentem.